Bootdag 1

1 november 2017 - Huay Xai, Laos

Ik heb lang gezocht op Internet naar hoe we van Chiang Khong naar de longboat aan de overkant moesten komen. Er ging wel een boot leek het maar die ging niet langs de douane. De boot zou om 10:00 uur vertrekken en we wilden hem niet missen. Eerst moesten we naar de friendship bridge 10 km verderop. We stonden op tijd op en fietsten om 06:15 uurdie kant op. De douane was nog gesloten. Om 07:30 mochten we er doomr maar we mochten niet op de fiets de brug over. Die moesten we menemen in een bus voor een flink bedrag, maar die bus reed wel door naar de boot in Houayxay. Verrassing. Aan de andere kant van de brug mochten de fietsen, bagage en wij er al weer uit. Daar kochten we de visa voor Laos en liepen naar een parkeerterrein waar tuktuks stonden. We hadden ook begrepen dat we hier weer flinke klimmen tegen zouden komen en dat houdt erg op.. De tuktuk vroeg 400 bath maar deed het ook voor 300. Samen met 2 Portugezen en de fietsen bracht hij ons naar de boot over een weg die best leuk en begaanbaar bleek om te fietsen.We waren erl al om 09:00 uur en kochten tickets voor ons en de fietsen voor $80. Dr boot zou nu weer om 10:30 vertrekken maar dat werd weer 11:30.We hadden als eersten wel goede plaatsen en konden nog rustig een broodje eten en eten en drinken voor onderweg inslaan. De tocht is mooi en de boot vaart lekker met stroom mee. Er komen van die snelle kleine boten voorbij knallen. Die gaan echt hard. Het is echt een belevenis om over het wilde water van die machtig brede rivier te varen. Je komt langs leuke dorpjes en bergen en het is groener dan groen. De kapitein stuurt behendig langs alle hindernissen en legt soms even aan om iets of iemand af te leveren. Na 5 1/2 uur arriveerden we in Pakbeng. 200 km in 5 uur maakt dat de boot 40 km per uur ging met stroom mee. Op de kade werden we opgewacht door guesthousemensen. Daar stond ook het onderkomen bij die Cees had uitgezocht. Weer een leuke kamer met douche wc en airco. Een auto reed voor ons uit met de bagage en andere toeristen. Er kwamen toch wel 100 mensen uit de boot. Tot zover voor vandaag.

1. Corné Bastiaansen:
    1 november 2017
    Weer een topdag dus. Even rust voor de beentjes. Mooi verhaal weer.
  2. Nell en Theo Janssen:
    Hallo Cees en Bram,
    Wij genieten van jullie verslagen. Top.

Nell en Theo
  3. Deb:
    1 november 2017
    Lang zitten in die boot maar wel lekker om je benen te laten rusten!
  4. Leen:
    1 november 2017
    Wat zijn jullie aan het genieten , wij lezen met plezier, mee.
  5. Bas:
    1 november 2017
    Mooie omgeving daar op die rivier!