Laos

15 november 2017 - Tambon Huai Phai, Thailand

De weg is schoon hier in Thailand. In Laos is de berm de vuilnisbelt. Afval wordt hier veel plaatselijk verbrand. Mensen leven hier dicht bij de natuur. Ze verzamelen vruchten die uit de bomen vallen en komen met manden vol uit de rimboe. Waarom moest ik vanmorgen denken aan Spakenburg? Pickup busjes overvol met scholieren in rood en blauw. Er waren zeker 4 scholen want er kwam ook nog groen en geel bij. We aten keurig opgemaakte rijstepap met ei, groente en iets van vlees er door op een markt waar mooie plaatjes waren te schieten. Wij hadden al een 30 dagen geldend visum gekocht op 1 november dus voorzagen we geen kosten. Maar jawel hoor. Een visum was volgens de beambte voor enkelvoudig gebruik en een pasfoto en $35 pp lichter en een mooie stempel rijker reden we Laos in. In de 40 km over een vrij rechte weg naar de plaats Pakse steeg de temperatuur volgens mijn klokje tot 46 graden. Met genoeg drinken leek het wel te doen. We reden wel voorzichtig en hoefden gelukkig niet te klimmen. Huizen staan hier op palen en waar de onderkant niet is verbouwd tot schuur of garage leven de mensen, als het warm is, in de schaduw ervan. Er staat meestal ook wel een bank of bed of er hangt een slaapmatje. Na een uur kwam er bewolking en daalde de temperatuur tot 36 graden en vlak voor het einde kregen we zelfs een echte verfrissende regenbui. Na 86 km vonden we een goed hotel. Groetjes van ABC.

1. Lieke van Beek:
    15 november 2017
    Lekker veel foto’s 👍🏻
  2. Bas:
    15 november 2017
    Spakenburg zie ik er niet in op de foto's. Lekker warm ook 😅. Jammer dat het toch weer geld kost om over de grens te gaan. Verder klinkt het weer top!