Paxan

8 november 2017 - Paksan, Laos

Gisteravond spoelden we het stof van de dirtroad weg met bier, nadat de fietsen in de douche een schoonmaakbeurt hadden gehad. Ik had die dag een tik in mijn fiets waaraan ik mij ergerde. Ik kwam er achter dat mijn midden en buitenblader niet goed vastzaten. De voorkant draai je aan met een imbussleutel, maar aan de achterkant zit een sleuf waar ik geen vat op kreeg. Hij draaide mee. Ik stopte bij een man die een fiets aan het repareren was en die wilde wel helpen. Ik had het krenkstel al gedemonteerd om hem in de bankschroef te zetten die er niet was. Hij had ook geen passende schroevendraaier en zijn buurman, een kapper, stelde voor om de contramoeren vast te lassen. Dat vond ik een goed idee en zo kon ik de boel weer goed vastzetten, maar helaas de tik was er nog. Een beetje olie in en op het pedaal en de fiets snorde weer geruisloos door Laos. Maar gisteravond hadden we geloof ik weer een louche hotel. We dronken een biertje. Gelukkig heb je hier wel grote mannenbier. Zelfs Heinikenflessen zijn hier aan de maat en dat voor 1 euro. Maar hier, werd de tafel met Thailandmannen naast ons, die alles van ons wilden weten over onze tocht en ook bier voor ons bestelden, hier dus; hadden zij annimeeermeisjes. Wij betaalden achteraf ook annimeeerprijzen zonder geanimeerd te worden. €1:50 waar een 3/4 liter hier anders €1 kost en de 2 biertjes die onze vrienden voor ons hadden besteld moesten we ook betalen. Ach €12.50 voor eten drinken plezier en geen stoflongen meer. Dat wordt weer een lang verhaal. Hoe komt dat. Ik kocht voor 50 cent. Een grote fles whisky kost hier een euro, een flesje drank en een flesje koude cola.
Vandaag om 07:30 een lekkere rijstschotel met bouillon erbij. Over een mooie strakke weg lekker gereden. Een indrukwekkende tempel, waar een voetdruk van Boeddha moet zijn gevonden, bezichtigt als enige bezoekers met veel aanacht van de monniken en wat daar nog meer rondloopt. We maakten indruk met onze fietstocht. Het blijft mooi om hier te fietsen. We zien veel ongekende echt leuke dingen die langs de weg plaatsvinden. Op de fiets kun je ook makkelijk even een zijweg in als daar iets leuk lijkt. Weer 90 km bracht ons in Paxan, een grensplaats omdat je hier met de pont naar Thailand kunt. We zitten naast een douane post maar wij steken over 3 dagen pas over. Bier kost hIer €1 en aan de overkant €2.

1. Lieke van Beek:
    8 november 2017
    Zo sparen jullie al bierdrinkend alvast centjes voor een volgend avontuur 🍻, slim bezig 😜 !
  2. Richard:
    8 november 2017
    Die hoerentent heb ik toen volgens mij ook bezocht.. .
  3. Bart:
    8 november 2017
    Het gaat daar goed met jullie. De verslagen zijn goed leesbaar!
    Als oud Attema monteur weet ik dat je de contra schroeven van de bladbevestiging tegen kan houden met het dubbeltje van toen. Maar die had je vast niet in je zak zitten. Succes met het vervolg.