Ban Phonsavang

10 november 2017 - Hinboun, Laos

Een middag wat rond gehangen in het dorp Pakkadan. Goed hotel voor €7. Over de Mekong uitgekeken. Een klooster bezocht. Schoolkinderen zien oefenen met traditionele dansen. Ze vonden het leuk dat wij dat leuk vonden. Een eetgelegenheid gevonden waar we in Thaise bath konden betalenen want onze kippen waren op en er is hier geen bank. Er kwam een Belgische vrouw langs op een over beladen fiets. Ze was al 16 maanden onderweg en had er vandaag al 135 km opzitten. Ze reed weg en ik constateerde een lichte onbalans op weg naar een plek om haar tentje op te zetten. Dapper was ze wel. Wij bestelden s'avonds'avonds een maaltijd in een verder verlaten restaurant, net als al die andere eetgeleden hier. 3 vrouwen waren hard aan het stampen en kruiden aan het vijzelen in de keuken en wij kregen een heerlijk bord eten voor geschoten.
De ochtendstond heeft goud in de mond. Voor 07:00 uur zaten we al op de fiets. Hierdoor zagen we ook weer de plaatselijke parade van bedelmonnikken. Nog net niet licht genoeg voor een mooie foto helaas. De opkomende zon maakte het landschap wel mooi. Na 30 km dronken we wat en de man en vrouw van het stalletje lieten ons de locale gerechten proeven en een vrouw voelde heel lief aan de haren op de armen van Cees. De mannen hier hebben geen haargroei opde lddematen. We reden weg en toevallig kwam onze Belgische vriendin van gisteren, die had gekampeerd, er ook net aan. Gezellig een stuk samen opgereden, tot haar afslag waar wij geld konden wisselen en we afscheid namen. Vrienden voor het leven (op Facebook). Om 10:00 uur was het al 38 graden.Toch reden we lekker. Langs de kant stond een wal met stalletjes net messen, maar vooral bananen ananas en ander fruit. Zoveel fruit heb je nog nooit bij elkaar gezien. Waar de zon iets lager kwam te staan kregen wij meer schaduw van de bomen en er kwamen wat meer wolken. Cees had ook weer een goede dag en na 100 km fietsen kwamen we om 15:00 uur aan bij het geplande guesthouse. Dit keer kozen we voor airco (€8) hoewel we een ventilator voldoende vonden maar de bedden zo der airco (€6) waren veel harder.

1. Richard:
    10 november 2017